V úvodu si pojďme říct, co je to vlastně znamená chyba 404 a proč se těmito chybami zabývat? Chyba 404 -stránka nenalezena (angl. Error 404 – Page not found) je stavový kód http protokolu, který vrací informaci, že zadaná url adresa nebyla nalezena. Důvodů může být několik:
- Zadaná url adresa na této doméně nikdy neexistovala
- Stránka byla zrušena a nemá náhradu
- Stránka byla přejmenována a majitel webu zapomněl stránku přesměrovat na její novou url adresu.
- Při přechodu na novou platformu webu, či e-shopu se zapomnělo na přesměrování starých url adres na nové
Jak je z výše uvedeného patrné, generování chyb 404 po zadání neexistující url adresy je správné řešení. Občas se u projektů setkávám s tím, že generování chyby 404 u projektů není nastaveno a na zadané url se zobrazí obsah. Typicky to může být třeba hlavní stránka. To je samozřejmě špatně. V tomto případě by developer měl chybu okamžitě ošetřit. Pokud to u vašeho CMS není možné, uvažujte o změně.
Kde zjistím, jestli můj web nevrací chyby 404?
Pokud na problém nenarazíte sami, nebo vám jej nikdo nenahlásí, je několik sofistikovaných řešení. J
Ideálně se mrkněte do Search Console nebo do Google Analytics.
V Search Consoli najdete přehled chyb 404 zde:
Výhodou je, že si můžete jednoduše tyto chybové url exportovat do Excelu nebo Google tabulky. Tlačítko pro export najdete na obrázku níže:
Proč řešit chyby 404 na svém webu?
Důvodů je několik. Pokud o chybě víte a opravdu daná stránka zanikla bez náhrady. Je to v pořádku. Pokud jste stránku nechtěně přejmenovali, je možné, že vám na starou url adresu vedou třeba PPC kampaně . Google Ads pravidelně url adresy zadané v inzerátech kontroluje, a takový inzerát sám zastaví. Sklik ale už tak chytrý není a tam byste zbytečně přicházeli o výkon.
Dalším a to neméně důležitým faktorem je, že můžete přicházet o dobře se zobrazující stránku ve vyhledávání a jejím nepřesměrování tam opět přicházíte o výkon o výkon v organickém vyhledávání.
Jak řešit chyby 404 na Prestashopu?
Prestashop patří k těm inteligentnějším CMS systémům. Jistě Vám neuniklo, že v případě že v případě že přejmenujete kategorii nebo produkt, dochází k vnitřnímu přesměrování staré url na novou.
Nezapomeňte si jen pohlídat, abyste měli nastaveno přesměrování 301. Kde se nastavení nachází, ukazuje obrázek níže:
V případě, že produkt nahrazujete jiným produktem, měli byste na kartě produktu nastavit trvalé přesměrování na alternativní produkt. Nastavení naleznete zde.
Trochu problém je v nastavení kategorií, kde v případě smazání nebo vypnutí kategorie nic podobného nenajdete. Tady si ale v Prestaservisu pomáháme chytrým modulem pro redirekty.
Odkaz na doporučovaný modul najdete zde
Modul má velmi jednoduché ovládání. V základním nastavení vložíte starou URL, poté novou URL na kterou chcete přesměrování nastavit a pak volíte typ přesměrování. Volit můžete z přesměrování 301. 302 nebo 303. V zásadě vždy nastavujeme typ 301.
Hromadné nastavení přesměrování
Import redirekt in bulk slouží jak už je z názvu patrné k hromadnému přesměrování. Využijete zde export ze Search Console, kde můžete hromadně nastavit redirekt všem URL adresám. V poslední záložce List of created redirects pak najdete seznam všech zadaných URL adres k přesměrování.
Závěrem bych dodal, že modul máme odzkoušen a je bezproblémový. Vřele tedy doporučujeme.